دنیای تکنولوژی

اخبار تکنولوژی و دنیای فناوری اطلاعات

دنیای تکنولوژی

اخبار تکنولوژی و دنیای فناوری اطلاعات

اخبار تکنولوژی ، جدیدترین رویدادهای فناوری ، بررسی گوشی و تبلت ،معرفی نرم افزار و ...

۱ مطلب در تیر ۱۴۰۱ ثبت شده است

۱۴
تیر

 

طراحی 11T Pro

از قاب پشتی که به گوشی نگاه کنید شباهت زیادی بین ۱۱ تی پرو و دیگر اعضای خانواده می ۱۱ دیده می‌شود به‌خصوص در چیدمان لنزهای دوربین اصلی این شباهت بیداد می‌کند. البته تفاوتی هم در این بخش هست که در می ۱۱ ها دیده بودیم قابی که برای لنزهای دوربین اصلی در نظر گرفته شده به‌صورت بیضی است و در ۱۱ تی پرو می‌بینیم که این قاب از حالت بیضی خارج شده و گوشه‌دار است که خیلی به شکل مستطیل شبیه‌تر شده.

زمانی که از جلو به گوشی نگاه کنید هیچ تفاوتی بین این گوشی با دیگر اعضای گوشی‌های شیائومی دیده نمی‌شود به‌خصوص اینکه شیائومی تصمیم گرفته صفحه‌نمایش را به‌صورت تخت طراحی کند. اما در قاب پشتی که از شیشه ساخته شده ۱۱ تی پرو به‌خوبی خودش را نشان می‌دهد و طراحی یونیک و خاصی دارد به‌خصوص در این رنگ که دست ما قرار دارد. رنگ آبی آسمانی این گوشی را اینجا داریم که شیائومی زمان معرفی در مراسم معرفی ۱۱ تی پرو خیلی روی این رنگ مانور هم داد.

حقیقت این است که نمی‌توانیم بگوییم دقیقاً گوشی چه رنگی دارد؛ در هر زمان و با هر زاویه که نور به آن می‌تابد رنگی متفاوت را از خودش بازتاب می‌کند اما واقعاً تحسین‌برانگیز و زیبا است. اثرانگشت و کثیفی روی قاب پشتی در این رنگ که طراحی مات دارد می‌ماند اما خیلی خودش را نشان نمی‌دهد.

 

Color

 

 

 

شیائومی خیلی سعی کرده تا این گوشی را خوش‌دست عرضه کند اما واقعیت این است که ضخامت و وزن زیاد سبب شده‌اند آن‌چنان‌که باید این گوشی خوش‌دست نباشد. وزن ۲۰۴ گرمی و ضخامت ۸.۸ میلی‌متری باعث شده‌اند تا ۱۱ تی پرو آن‌چنان‌که باید مانند پرچم‌داران دیگر خوش‌دست نباشد.

فریم دستگاه از آلومینیوم ساخته شده اما فریم بالا شیشه را روی خودش می‌بینید و فریم پایین برشی خورده که شبیه به طراحی بخش بالایی باشد؛ این‌ها کمک کرده‌اند که هم خبری از خط‌های آنتن روی فریم دستگاه نباشد و هم اینکه ظاهری جذاب را به همراه آورده شود.

 

در فریم بالایی گوشی اسپیکر دوم را کنار میکروفون دوم و درگاه ایفرارد می‌بینیم.

فریم پایینی میزبان درگاه تایپ سی، اسپیکر اصلی و درگاه سیم‌کارت‌ها است.

سمت راست کلیدهای ولوم و پاور را می‌بینیم که کلید پاور سنسور اثرانگشت هم هست و در نهایت روی فریم سمت چپ خبری نیست.

 

در بخش محافظت می‌بینیم که شیائومی روی ۱۱ تی پرو از گوریلاگلس ویکتاس برای محافظت صفحه‌‌نمایش استفاده کرده در کنار اینکه به لایسنس IP53 هم گوشی مجهز شده تا در برابر پاشیده شدن آب مقاوم باشد اما ضد آب نیست و نباید آن را در آب غوطه‌ور کنید.

 

پنلی که برای صفحه‌نمایش ۱۱ تی پرو به کار رفته امولد است و اندازه ۶.۶۷ اینچی دارد. این پنل ۱۰ بیتی است به این معنی که توانایی نمایش ۱ میلیارد رنگ را دارد؛ نمایش ۱ میلیارد رنگ این قابلیت را برای گوشی به همراه می‌آورد که تفکیک رنگ‌ها به بهترین شکل ممکن انجام شود و بتوانید از یک رنگ گستره رنگی جذابی را مشاهده کنید.

 

سخت‌افزار 11T Pro

در این بخش همان چیپی را داریم که روی گوشی‌های می ۱۱ اولترا و می ۱۱ دیده بودیم. اسنپدراگون ۸۸۸ چیپی است که شیائومی برای این گوشی در نظر گرفته. این چیپ روی خودش حافظه داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی را می‌بیند و حافظه رم هم در دو نسخه ۸ و ۱۲ گیگابایتی عرضه می‌شود.

 

تجربه بازی

شکی نیست که بازی کردن روی این محصول خیلی دوست‌داشتنی است. ۱۱ تی پرو بازی‌ها را با کیفیت بالا اجرا می‌کند. بازی کالاف دیوتی موبایل با کیفیت بالا و فریم ریت بالا روی 11T Pro اجرا می‌شود و از نرمی و روانی آن کاملاً لذت می‌برید در کنار اینکه خبری از لگ زدن در بازی طولانی هم نیست اما همان مشکلی که روی آیفون یا می ۱۱ اولترا داریم اینجا هم دیده می‌شود. بعد از گذشت چند دقیقه و با بالارفتن دمای گوشی به طور دائم نور صفحه‌نمایش کم و زیاد می‌شود با وجود اینکه حالت خودکار صفحه‌نمایش خاموش است تا اینکه دما تنظیم شود و به اجزای داخلی دستگاه آسیبی وارد نشود که خب شاید برای گیمرها خیلی جالب نباشد.

 

عمر باتری 11T Pro

رسیدیم به جذاب‌ترین و خاص‌ترین بخش این گوشی یعنی باتری!

شیائومی از باتری‌ای با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپر روی ۱۱ تی پرو استفاده کرده که ظرفیتی معمول روی گوشی‌های هوشمند امروزی و به‌خصوص پرچم‌داران است.

ابتدا در مورد عملکرد باتری صحبت کنیم؛ این باتری عملکرد تقریباً خوبی از خودش نشان می‌دهد و می‌توانید در استفاده معمولی در حدود یک روز کامل را روی آن حساب کنید؛ می‌توان گفت عملکرد باتری در بخش شارژدهی متوسط رو به بالا است نه خیلی هیجان‌انگیز است و نه خیلی آزاردهنده.

 

اما برسیم به مهم‌ترین بخش باتری و حتی مهم‌ترین بخش گوشی که در این بخش ۱۱ تی پرو کاملاً بی‌رقیب است. باتری 11T Pro از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند اما نه شارژ سریع معمولی از شارژ سریع ۱۲۰ واتی پشتیبانی می‌کند.

 

شیائومی در مراسم معرفی این محصول ادعا کرد که ۱۱ تی پرو در زمان ۱۷ دقیقه از صفر تا ۱۰۰ درصد شارژ می‌شود اما این ادعا چقدر صحت دارد؟

 

دوربین 11T Pro

در قاب پشتی ۱۱ تی پرو ۳ لنز برای دوربین اصلی در نظر گرفته شده که در واقع این ۳ لنز برای یک گوشی هوشمند کافی هستند. لنز اصلی سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی ایزوسل ساخت سامسونگ را دارد که به‌صورت پیش‌فرض با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسلی تصاویر را تهیه می‌کند، یک لنز اولتراواید داریم با سنسور ۸ مگاپیکسلی ساخت سونی که فوکوس ثابت دارد و از حالت نایت مود هم پشتیبانی می‌کند و یک لنز دیگر هم هست که به نام لنز تلفوتو ماکرو (تل ماکرو) شناخته می‌شود و سنسور ۵ مگاپیکسلی دارد که این لنز هم ساخت سامسونگ است و فوکوس خودکار دارد؛ این لنز می‌توانید برای گرفتن عکس‌های ماکرو در فاصله بین ۳ تا ۷ سانتی‌متر عمل کند. دوربین سلفی هم سنسور ۱۶ مگاپیکسلی دارد.

 

 

camera

 

در تصویر زیر یک نمونه از عکسهای گرفته شده با دوربین این گوشی را ملاحظه می کنید

 

 

در مورد تصاویر سلفی باید بگوییم که اگر نور کافی وجود داشته باشد می‌بینیم که تصاویر گرفته شده کاملاً شفاف و بدون نویز هستند و جزئیات و رنگ‌ها در آن‌ها خیلی خوب ثبت می‌شوند.

در تصاویر سلفی پرتره عملکرد خوبی از گوشی می‌بینیم. تصاویر در این حالت ثبت جزئیات خوبی دارند در کنار اینکه برش تقریبا تمیزی در آن‌ها انجام می‌شود.

 

جمع‌بندی

در یک کلام ۱۱ تی پرو گوشی دوست‌داشتنی‌ای است. صفحه‌نمایش با کیفیت، اسپیکرهای بسیار جذاب، سخت‌افزار قدرتمند و از همه این‌ها مهم‌تر باتری با پشتیبانی از شارژ سریع ۱۲۰ واتی که تنها در مدت حدود ۲۰ دقیقه گوشی را تا ۱۰۰ درصد شارژ می‌کند در کنار برچسب قیمتی مناسبی که نسبت به پرچم‌دارها دارد 11T Pro را به یکی از محصولات با ارزش خرید بالا تبدیل کرده است.

اما خب این گوشی قاتل پرچم‌دار بدون شک بدون نقص نیست؛ پشتیبانی نکردن از شارژ بی‌سیم، مجهز نبودن به لایسنس IP68 و نبود OIS روی دوربین در کنار ناتوان بودن در زوم از جمله بخش‌هایی هستند که این گوشی را پایین‌تر از پرچم‌داران قرار می‌دهد.